PROTOCOL DE COLABORARE


realizat astazi,
între Scoala Gen. “I.P.Reteaganul” din Reteag,BN si C.SC. CSEI-Beclean în cadrul programului lunar “Scoala si educatia deschisa”. PROTOCOL DE COLABORARE

Avem în vedere o preocupare mai veche a noastra,privind diagnosticarea din timp,abordarea corecta a unor elevi cu nevoi speciale,gasirea unor solutii adecvate pentru elevii cu deviatii de comportament,sau alte probleme ce presupun un consult de specialitate si colaborarea de durata a parintilor ,cadrelor didactice si a si psihologului,eventual a medicului,pentru asistenta medicala si sociala.

Scoala din Reteag solicita sprijin în varianta cea mai convenabila,anual cel putin un consult de specialitate , pentru diagnostic precoce si proxilaxie prin colaborarea adecvata ,prioritar în situatia unui studiu de caz cu diagnostic prezumptiv ce presupune solicitarea opiniei si sprijinului din partea specialistului.

Prin observatia cadrelor didactice sustinem opinia unui unui caz de boala (diagnostic prezumptiv:Aperger) pe fondul unor carente educationale si aspecte ce tin de specificul vârstei.Consideram ca incidentele privind comportamentul unui elev,ar avea drept cauza dificultatea de procesare a relatiilor.Se observa relatii destul de agresive si cu alti elevi ai scolii,aparent nemotivate.Pentru ca se considera mai tare,i se pare firesc sa agreseze pe altii.Ar fi un mod de a fi în centrul atentiei,sau admirat.Asociem ipoteza unor antecedente heredo-colaterale ,factorul traumatizant al mortii tatalui ,lipsa autoritatii paterne,lipsa de supraveghere adecvata.Asociem simptome observate: dezorientare si manifestare violenta la zgomot,evitarea privirii,sau momente de privire impersonala,ce ar pune ipoteza deficientei de citire a expresiei fetei sau a coerentei unor relatii,manifestare violenta fata de cei mai slabi,posibil fara un motiv,sau cel putin fara un motiv coerent cunoscut de noi,uneori comportament indecent fata de colege,manifestari rebele fata de profesori,acuza dureri de cap periodice,care ar putea fi reale,raspuns negativ la solicitari simple în timpul orei,renuntarea la “nu vreau” si “nu fac” doar atunci când i se explica rar,calm si daca e posibil repetat ce trebuie sa faca,cum sa faca ,de ce ,si consecintele negative ale refuzului de a se conforma .I s-a explica regula “ce tie nu-ti place,altuia nu face” în special în cazul relatiei neadecvate cu colegii .Nu este sigur ca a înteles.

I s-a explicat ca într-un anume fel el a ramas “barbatul casei” si aceasta presupune o mare responsabilitate,si grija de a nu supara pe mama prin comportamentul de la scoala.

E foarte încântat când i se scot în evidenta calitatile sau alte aspecte pozitive,inteligenta,posibilitatea de a obtine note bune la diferite materii.Doreste sa sublinieze ca numai daca vrea el. S-a discutat cu el si despre orientarea profesionala.Ar vrea sa urmeze un liceu cu profil sportiv,considerând ca are sanse de admitere,totusi nu solicita sprijinul profesorului de sport ,ci absenteaza sau adopta o atitudine necorespunzatoare,rebela.

Modalitatea concreta de colaborare în functie de nevoi,ar urma sa fie stabilita dupa primul contact,pentru a beneficia si de sprijinul Consiliului local,Petru Rares.În urma unui eventual raport de observatie,daca nevoile ar cere-o solicitarea ar fi mai bine motivata de un specialist.

În ce ne priveste,acordam interesul cuvenit acestui protocol de colaborare.Venind în întâmpinarea initiativei de împărtăsire a experientei si găsire împreună a unor probleme de real interes pentru scoală si societate,care trebuie formulate clar pentru a vedea mai bine împreună lucruri poate vag percepute individual,neglijate sau privite sceptic ,asemenea gestului din umeri al neputintei,prezentăm ideea nevoii permanente de colaborare la nivelul fiecărei scoli cu un psiholog (alaturi de celelalte protocoale de parteneriat decise în Consiliul de administratie al scolii noastre ) în vederea unei anchete de specialitate privind situatii concrete a existentei unor persoane cu nevoi speciale (în comunitatea scolară si nu numai),respectiv cu deviatie de comportament,delicventă juvenilă,etc.

Ne referim la cazuri de abandon scolar,analfabetism,furt,cersit,alte forme deviante de comportament, de violentă inclusiv prin vocabular urât (exprimând deopotrivă mizeria etică a unui mediu familial si social inadecvat),perpetuarea unor obiceiuri antisociale în tară ca si în cazul iesirii peste hotare … Subliniem că si cazurile izolate,considerate nereprezentative (percepute doar statistic) pot însemna focare de degradare morală,fie si prin simplul fapt ca acei "inadaptabili",sau "cu educatie incompletă" pot fi la rândul lor părinti-chiar mai devreme decât ar fi biologic si social indicat- oferind alte exemple de familii dezorganizate,de părinti denaturati etc.,indivizi frustrati,nemultumiti,cu un potential ridicat de reactivitate negativă.

Probleme de acest gen nu pot fi rezolvate doar de profesori,lucrul acesta este evident.Nu pot fi nici mereu amânate,nici supralicitate,ci trebuie avute în vedere într-un program viabil,cu măsuri concrete, necesitânănd probabil implicare la diverse nivele…si echipe bine organizate si motivate.Preocupare pentru aceste probleme există,desigur gestul scrierii acestei scrisori nu poate fi privit ca unul original si exotic.

După cum nici cultura nu trebuie să rămână un tărâm exotic,nici eticul,nici bunul simt al convietuirii,al unei conduite acceptabile...

Ar fi nevoie de un psiholog,poate si pentru această simplă deschidere a unora către altii,ca si pentru toate acele aspecte nediscutate încă ce există la nivelul oricărei comunităti locale,să zicem la nivel de micro-grup ,unde am putea găsi resursele autentice ale unor schimbări necesare. Adugam unele extrase utile din literatura de specialitate detaliind problema adusa aici în discutie,ce trebuie supusă atentiei dumneavoastră... Dragomirescu,Virgil Tiberiu -Determinism si reactivitate umană,Ed.stiintofică,Bucuresti 1990,pp.379

p.104: "Sociopatiile nu trebuie interpretate ca boli,ci ca deviante comportamentale datorate unor cauze exogene diferite: frustrări afective,carente educationale,familii dezorganizate,privatiuni ale persoanei,răul exemplu si imitatia,influentarea în mod negativ a conduitei cu indivizi delicventi,lipsa de control a părintilor sau educatorilor etc.

De regulă sociopatii provin din rândul tinerilor aflati într-o perioadă de criză a dezvoltării psihologice (pubertate si adolescentă).

Conduitele sociopatice au caracter aberant,dezordonat,antisocial…Pentru sociopati relatia cauză-efect în desfăsurarea comportamentului are un sens subiectiv-de ordin negativ,care rezultă din înclinatia acestora de a găsi solutii si justificări ale actiunilor pe care le intreprind,nu prin adoptarea unor relatii interpersonale pozitive sau prin conformarea lor la normele de conduită moral-juridice,ci printr-o atitudine violent- protestatară,de respingere a normelor de comportament normal,statut juridic. Prin aceasta se aduc prejudicii restului membrilor societătii si institutiilor sociale".

p.105: "Această atitudine caracteristică anetopatiilor ("debilitate morală") nu conferă indivizilor o incapacitate de apreciere critică a continutului actiunilor lor,dar le limitează discernământul evaluării,în special a consecintelor actiunilor comportamentale proprii,în raport cu sistemul de valori sociale,prin îngustarea câmpului constiintei sociale si evidenta alterare a nivelului de constiintă etică.Se apreciază că în geneza sociopatiilor se identifică următorii factori determinanti:carente afective legate si de o incompetentă educativă încă din perioada formării personalitătii (dezarmonizare precoce a personalitătii ),imitatia unui model comportamental negativ,influenta schimbărilor socio-culturale asupra personalitătii individuale,mediul familial tensional sau conflictual,existenta unor tare psihologice familiale sau personale, capabile de a declansa manifestări discomportamentale,adesea sub forma conduitelor reactive cu implicatii antisociale".

p.105-106: "Realizarea unei dizarmonii,a unui dezechilibru în structura personalitătii sociopate,de mare complexitate prin natura sa contradictorie si oscilantă,se explică prin:-Imaturitatea ideo-afectivă,pe plan psihologic personalitatea sociopatică caracterizându-se prin dezorganizare,neautenticitate,dominată de o stare de de dezechilibru.Persoana manifestă o stare de dezinteres,cu subaprecierea valorii propriului său Eu,stare pe care o imprimă si restul membrilor comunitătii sociale.Imaginea de sine a sociopatului este deformată sau incompletă,nu are un caracter personal,ci este impusă de ceilalti.Aceste aspecte duc la formarea unor complexe ideo-afective,însotite de sentimentul de inferioritate si inutilitate,la izolarea socială a individului si.de aici,la încercarea de a depăsi inadaptarea prin violentă comportamentală. -Dependenta socială,ca o reflectare a aspectelor mai sus mentionate pe plan social,în cadrul comportamentului si al relatiilor interpersonale ale sociopatului.În tabloul clinic polimorf sub care se prezintă sociopatiile apare predominant fenomenul de deviantă de tip comportamental în relatiile sociale ale persoanei cu comunitatea socială căreia îi apartine Tocmai prin aceste trăsături se pot explica o serie de conduite reactive de demisie,abandon scolar,dezertare,etc.,consecinte ale inadaptabilitătii,conflictualitătii,ale limitării nivelului de aspiratii,ale atitudinii negative fată de sistemul de valoare.Tulburările de comportament vor fi dominate de aspectul de dependentă socială,de tensiune si conflicte în relatiile interpersonale,de conduite reactive de tip intentional-vindecativ,perversiuni sexuale,actiuni revindecative etc.,traducând un potential antisocial,infractional.Agresivitatea va fi exprimată prin acte impulsive, conduite reactive paroxistice cu caracter hetrero- si autodistructiv etc…"

p.131: "Ca tipologie,relatiile interpersonale sunt extrem de variate.În cadrul vietii cotidiene ele pot fi:

-amicale,care exprimă echilibrul si sunt bazate pe întelegere,egalitate, prietenie si întrajutorare;

-conflictuale,care exprimă dezechilibrul si sunt bazate pe antipatie,ură, repulsie,dusmănie,adversitate,agresivitate"

p.134: "În realitate,plasticitatea adaptării si dezvoltării organismului depinde de:

-bagajul ereditar

-educatie

-tipul de caracter si de personalitate

-învătământ

-nivel cultural

-capacitatea de a crea structuri sociale noi si pozitive

-perioadele critice din viată (pubertate-climaterium)

-mediul socio-cultural

-mediul familial nivel economic

-moment istoric" p.135: "Ca o expresie a dezechilibrului dintre scopurile si actiunile proprii si normele sociale,devianta se exteriorizează prin suferintele psihice de tip psihosomatic,tulburări de comportament,sociopatii,acte delictuale antisociale "(C.Enăchescu,I-Igiena mintală,Ed.Medicală,Bucuresti,1979, p.36-45,50-57,132)

În intentia participării la tot ce poate fi făcut pentru a avea o societate sănătoasă,cel putin acceptabilă…,consider ca si sub aspect experimental,o echipa de "psihologi itineranti" in cadrul unui judet oarecare ,alocand fie si o singura zi (asemenea unui consult medical:"simpla luare a pulsului"),la fiecare scoala ar putea semnala de câte ori este cazul,acele lucruri simple observabile de specialisti,care poate noua ne scapa uneori,sau nu avem indemânarea intotdeauna,poate nici suficienta cunoastere in buna organizare a profilaxiei.

"Seri duhovnicesti",ar putea propune ca alternativa, preotul ori "zile de formare spirituala" ,lucruri ce se realizeaza cu real folos ...dar indrumarea tineretului spre asa ceva

-În lipsa psihologului timpurilor moderne pentru sufletul omului ,preotul ofera ceva extrem de pretios ce tine de nevoile omului,lucru de care de-abia psihologii mai vorbesc din când în când...), în vreme ce mass media ofera adesea în exces alternativele "educatiei post moderne"...Efectele negative ale televiziunii si jocurilor pe computer au fost semnalate de mai multi specialisti (O sinteza cunoscuta,vezi Virgil Gheorghe etc.)

Pentru conformitate:

Profesor Bocsa Ovidiu-Marius

Reprezentantii scolii partenere:

Scoala "I.P.Reteganul"-Reteag,BN,RO
www.geocities.com/ccd_bistrita




Detalii despre localitate si despre scoala.
Localizarea geografica a scolii


Localitatea Reteag dateaza din anul 1283.Este asezata în zona de contact dintre Câmpia Transilvaniei si Podisul Somesan.Dupa noua structura teritoriala,alaturi de Reteag se mai leaga 2 sate,Reteag-Poieni si Bata.Cele 3 sate se întind pe o mare suprafata pe linia de contact dealurile pericarpatice-Câmpia Transilvaniei.Reteagul este strabatut de soseaua europeana Cluj-Dej,Bistrita-Suceava fiind situata la o distanta mica de orasele Dej (jud.Cluj) si Beclean (jud.BN),adica 12 km,respectiv 15 km.
Prin Reteag trece calea ferata care leaga marile orase din Ardeal si Moldova,Cluj-Bistrita,Cluj-Vatra Dornei Suceava,Cluj-Sighetul Marmatiei,Baia Mare-Bistrita.Fiind o localitate care beneficiaza de o sosea europeana si cale ferata importanta,exista mijloace de transport suficiente care fac legatura între localitatile din jur.

Caracteristici

Luând în seama marimea Reteagului care are un numar de 2791 cetateni din care 1582 români,419 maghiari,787 rromi,1 sârb,1 turc precum si o structura religioasa diversificata-2125 ortodocsi,36 romano-catolici,391 reformati,75 greco-catolici,121 penticostali,8 alte religii,exista o mare dorinta de dezvoltare profesionala,de relansare a învatîmântului la sate,de depasire a vechiului statut de mediu rural defavorizat informational.
S-a avut in vedere elaborarea PDS printr-o abordare centrata pe elev,stabilirea prioritatilor,planificarea si administrarea bugetului,tragerea de fonduri prin proiect internatonal de dezvoltare.S-a realizat analiza de tip SWOT (Strenghts/Weaknesses/Opportunities/Threats) identificandu-se varianta adecvata de abordare .Prin analiza nevoilor scolii ,la elaborarea PDS s-a tinut seama si s-a inclus ca tema/idee de subproiect : ORIZONTURI NOI (NEW HORIZONS)
Etosul scolii noastre este expresia culturii sale în termeni practici.Daca atitudinile si credintele noastre definesc cultura scolii,etosul poate fi observat prin modul în care aceste atitudini si valori afecteaza interactiunea de zi cu zi a comunitatii scolare ,precum si relatiile altor persoane cu scoala ca organizatie.Etosul poate fi observat prin intermediul atitudinii fata de elevi si parinti:.Avem o scoala cu etos primitor,semn al mediului în care elevii sunt apreciati,în care au o parere buna despre ei însisi si în care se pot dezvolta.Sustinem o practica destinata tuturor membrilor comunitatii si apreciem diversitatea si în buna masura avem trasaturile unei scoli inclusive,unde copiii cu eventuale probleme gasesc multa întelegere,toleranta,caldura din partea cadrelor didactice.Prin specificul componentei etnice (români unguri si rromi) avem în program strategii de dezvoltare a scolii si de realizare a unor proiecte viabile ce sa dea sanse egale tuturor,chiar daca problemele plecarii unor familii în strainatate nu au gasit solutia,la nivel local neavând unitati economice sau posibilitati adecvate de integrare sociala .Mai multe încercari de proiecte nu au fost finalizate )ex. Proiectul :Orizonturi noi:” )pe directia îmbunatatirii relatiilor comunitare prin activitati extra-curriculare ) prin obtinerea unor granturi .Altele,precum realizarea unui mic centru de informare si documentare,realizarea unui unei centrale s-au realizat cu ajutorul Primariei locale (primar Cocos Vasile,vice-primar Bot Vasile) care au avut o atitudine de încurajare si sprijin a scolii.


Scoala Gen."I.P.Reteganul"-Reteag,BN
Adresa completa Str. Garii nr 137 A
Judet Bistrita-Nasaud
Nr. de telefon/fax tf / fax : 40 0263 344.072
Adresa posta electronica/Pagina de Internet scoalaionpopreteganul@yahoo.com
PERSOANE DE CONTACT
Prof. Director: VAIDA LIVIU
Director educativ: Bocsa Ovidiu Adresa completa sat Reteag,comuna Petru Rares Judet Bistrita-Nasaud Nr. de telefon/fax tf / 0263 344 072 Adresa posta electronica scoalaionpopreteganul@yahoo.com ovidiubocsa@yahoo.com



Sc.Gen. "Ion Pop Reteganul"-Reteag
Com.Petru Rares,jud.BN

PROTOCOL DE COLABORARE CU BISERICA

Constienti de rolul deosebit de important pe care Biserica l-a avut si il are in viata noastra,in existenta insasi a comunitatii,Scoala noastra isi propune in varianta acestei redactari continuitatea unei traditii de binecuvantata colaborare cu Biserica Ortodoxa in masura disponibilitatii vrednicului sau reprezentant,parintele Nistor Vasile ca si cu celelalte confesiuni.cu reprezentantii lor .
Pornind de la idea educarii si indrumarii spre buna sidreapta credinta a tuturor cetatenilor ,parcurgand etapele dificile ale formarii oamenilor de aleasa valoare ce urmeaza indemnurile Bisericii de a trai credinta atat prin rugaciune cat si prin atitudinea si conduita ce ne confera demnitatea de buni crestini,straduindu-ne impreuna a oferi cunoasterea ,nu doar cea vremelnica si adresata mintii,dar deopotriva cea adresata inimii si sufletului cadem de acord asupra acestui mod de a face tot posibilul pentru a promova o viata de buni crestini,deopotriva in randul elevilor nostri.
Ne propunem a deschide fiecare an scolar si a-l incheia fericit sub semnul si in imbratisarea valorilor Bisericii ,cu binecuvantarea preotului.
Ne propunem intalnirea rodnica in zilele de mari sarbatori ,de fiecare data cand este posibil ,ca si in obisnuitele zile ce-si pot avea seninul si binecuvantarea doar prin trairea invataturilor adevarate .Ne propunem a le reaminti acestea,impreuna ,de fiecare data cand se iveste ocazia ,realizand adevarata comuniune.Ne propunem a cauta ocazia intalnirii cu cele duhovnicesti si de formare spirituala prin insusi continutul invatamantului fie el laic or confesional.
În "Curriculum national" este cuprins rostul învătământului,asa cum laicii l-au formulat cazandu-se de accord asupra laturii teoretice si practice,dar esenta oricărei educatii morale poate fi găsita în Biblie…Întreaga învătatura profundă (morală) exista vie, cu situatii concrete luate din viata,cuprinse în diferite părti ale vechiului corpus de texte si dacă cineva ar întreba unde este scris cutare sau cutare lucru,o oarecare răbdare si bunavointa in cautare s-ar putea dovedi lucru ce să merite deplin osteneala.
In nevoia si dorinta de a forma caractere ,iata drept investire si principiu ,ceea ce cautam cu totii si ceea ce aduce seninul si mantuirea,in formularea ce da de gandit atat omului simplu cat si carturarului sau celui dedicat lucrurilor duhovnicesti :"Dumnezeu e iubire" (1 Ioan,4:8:16)Alaturi de aceasta sta iubirea aproapelui.Toate Poruncile sunt rezumate prin acestea.Toate Fericirile si Binecuvantarile isi afla astfel intelesul.
Iata deci,neobosita cale asupra careia ne straduim a veghea si iata indemnurile pe care nu obosim a le repeta.: Filipeni 4:8:"Încolo,fratilor,tot ce este adevărat,tot ce este vrednic de cinste,tot ce e drept,tot ce este curat,tot ce este vrednic de iubit,tot ce e vrednic de primit,orice faptă bună si orice laudă,aceea să vă însufletească." Efeseni 6:1-4:"Copii,ascultati în domnul de părintii vostri,căci este drept.Să cinstesti pe tatăl si pe mama ta -este cea dintâi poruncă însotită de o făgăduontă,ca să trăiesti mult si bine pe pământ.si voi părintilor,nu întărâtati la mânie pe copiii vostri,ci cresteti-i în mustrarea si învătătura Domnului". Efeseni 4:23:"si să vă înnoiti în duhul mintii voastre". Efeseni 4:25,26,28,29:"De aceea,lăsati-vă de minciună:Fiecare dintre voi să spună aproapelui său adevărul,pentru că suntem mădulare unii altora.Mâniati-vă si nu păcătuitți.Să n-apună soarele peste mânia voastră.Cine fură,să nu mai fure,ci mai degrabă să lucreze cu mâinile lui la ceva bun,ca să aibă ce să dea celui lipsit.Nici un cuvânt stricat să nu vă iasă din gură,ci unul bun,pentru zidire,după cum e nevoie,ca să dea har celor ce-l aud". Efeseni 4:31,32:"Orice amărăciune,orice iutime,orice mânie,orice strigare,orice clevetire si orice fel de răutate să piară din mijlocul vostru.Dimpotrivă,fiti buni unii cu altii,milosi si iertati-vă unul pe altul,cum v-a iertat si Dumnezeu pe voi în Hristos." Romani 12:9-12:"Dragostea să fie fără prefăcătorie.Fie-vă groază de rău si lipiti-vă tare de bine.Iubiti-vă unii pe alții cu o dragoste frăteasacă.În cinste,fiecare să dea întâietate altuia.În sârguință,fiti fără preget.Fiti plini de râvnă cu duhul.Slujiti Domnului.Bucurati-vă în nădejde.Stăruiti în rugăciune". Romani 12:16:"Aveti aceleasi simtăminte unii fată de altii.Nu umblati după lucrurile înalte,ci rămâneti la cele smerite.Să nu vă socotiti singuri întelepti". Romani 12:17,18:Nu întoarceti nimănui rău pentru rău.Urmăriti ce este bine,înaintea tuturor oamenilor.Dacă e cu putință,întrucât atârnă de voi,trăiti în pace cu toți oamenii".Romani13:8-9:"Să nu datorați nimănui nimic,decât să vă iubiti unii pe alții,căci cine iubeste pe altii,a împlinit Legea.De fapt,să te păstrezi curat,să nu furi,să nu minți,să nu poftesti/să nu fi invidios sau gelos si orice altă poruncă mai poate fi,se cuprind în aceasta:Să iubesti pe aproapele tău,ca pe tine însuti". Romani 13:13"Să trăim frumos,ca în timpul zilei,nu în chefuri si betii si în alte păcate,sau fapte de rusine,nu în certuri si pizmă." 1 Ioan 4:8,16:"Cel ce n-a iubit,n-a cunoscut pe Dumnezeu,căci DUMNEZEU E IUBIRE." 1 Ioan 4:8:18:"În dragoste nu e frică,ci dragostea desăvârsită,izgoneste frica,pentru că frica are cu ea pedeapsa si cine se teme,n-a ajuns desăvârsit în iubire.! 2 Ioan 6:"Si dragostea stă în vietuirea după poruncile Lui.Aceasta este calea în care trebuie să umblati,după cum ati auzit de la început." De cate tristeti si suferinte ar fi fost scapati parintii nostrii si parintii parintilor nostri,de cate tristeti si suferinte deopotriva noi ne-am putea elibera amintindu-ne de aceste lucruri uneori atat de simplu si uneori ata de greu de urmat.Simplu ,ele ar putea fi amintite asemenea pildelor. Aluatul:Matei 13:33/Luca 13,20-21 Arendasii ucigasi: 21,33-46/Marcu 12,1-12/Luca20,9-19 Bogatul nemilostiv: Luca 16,19-31 Casa pe stâncă sau pe nisip: Matei 7,24-27/Luca 6,47-49 Cei doi datornici: Luca 7,41-43 Cei doi fii trimisi la vie Matei:21.18-32 Cele 10 fecioare:Matei 25,1-13 Comoara ascunsă: Matei 13,444 Copacul bun si cel rău : Matei 7,16-20;12,33/Marcu 6,43-44 Copii încăpătânati: Matei 11,16-19/Luca 7,31-35 Drahma pierdută: Luca 15,8-10 Economul necinstit:Luca 16,1-8 Fariseul si vamesul: Luca 19,9-14 Fiul risipitor:Luca 15,11-32 Grăuntele de mustar: Matei 13,31/Marcu 4,30-32/Luca 13,18 Haina veche si petecul nou Matei 9,16/Marcu 2,212/Luca 5,36 Judecătorul nedrept:Luca 18, 1-8 Lucrătorii la vie: Matei 21,1-14 Mărgăritarul de pret: Matei 13,45 Minele : Luca 19,11-27 Neghina :Matei 13,24-30;36-43 Oaia rătăcită:Matei 18,12-14/Luca 15,1-7 Omul ce construieste un turn: Matei 21,1-14/Luca14,28-30 Ospătul de nuntă:Matei 21,1-14/Luca 14.15-24 Păstorul cel bun: Ioan 10,1-21 Plasa de pescuit:Matei 13,47-50 Prietenul supărător:Luca11,5-8 Regele ce pleacă la război:Luca :14,31-33 Samariteanul milostiv:Luca10,29-37 Semănătorul:Matei 13,3-9/Marcu 4,2-9/Luca8,4-8 Semănătura ce crește:Marcu 4,26-29 Servitorul credincios:Matei 24,45-51/Luca 12,41-48 Servitorul nefolositor :Luca 17,7-10 Servitorul neîndurător :Matei 18,23 Servitorii ce veghează:Marcu 13,33-37/Luca:12,35-38 Smochinul neroditor:Luca 13,6-9 Smochinul,ca semn al timpului:Luca 21,29-31 Talantii:Matei 25,14-30 Vinul si burdufurile:Matei9,17/Marcu 2,22/Luca 5,37-39 Vita si lăstarii:Ioan 15,1-8 Zădărnicia:Luca 15,8-10

Toate acestea si multe altele ne-ar fi de folos daca am avea indemanarea a ni le aminti,a ni le povesti unii altora ca pe niste intamplari vii in care adesea noi suntem si ascultatorii si cei care trec prin lungul sir de intamplari pe care viata insasi le deapana,uneori avem cumintenia a le recunoaste,alteri gandim ca este vorba de altcineva .Pildele exprimând experiente general umane ...ne descriu de fapt relatia noastra cu Dumnezeu.Poate ca inima noastra nu este suficient de mare,mintea noastra nu e sufficient de incapatoare a face loc unei memorii colective,unei istorii a greselilor noastre pe care probabil le vom repeta inainte de a le intelege valoarea;poate ca vointa noastra e slaba in a urma adevarata cale,dar liberal arbitru ca dar divin, ne pune in fata mereu sansa optiunii.De multe ori in viata putem alege dar gandurile noastre sunt superficiale,nu ne cunoastem propriul interes si alegerea nu este intotdeauna cea buna.Colaborarea cu Biserica si cu reprezentantii ei autentici ei ramane dupa slabele noastre puteri aici la granitele credintei adevarate si ale necredintei,nepasarii ,ratacirii…care trec deopotriva prin sufletele noastre.
De-ar fi sa numaram de cate ori apar in Biblie indemnurile spre Bucurie si ne-am mentine mereu speranta in aceasta lume in deruta,in confuzia valorilor ,in lipsa reactivitatii etice si a deliberarii actului moral :aici,acum.
Imaginile au devenit la fel de puternice ca idolii ,pentru a trai asemenea celor alesi in ascultarea Parabolelor.Urmarile nefaste ale mass- media asupra mintii si sufletului sunt cunoscute ,au fost descries de savanti contemporani,demonstrate,deplanse…dar poate numai atat.Reluind idea colaborarii concrete,putem incerca impreuna:
1.Un program de recladire a spiritului,de formare spirituala,de seri duhovnicesti ar fi optiunea pentru o mai buna comuniune in cadrul comunitatii noastre. O astfel de intalnire intre preoti,profesori teologi,psihologi,sociologi,asistenti sociali,cadre didactice nu este totusi o utopie in realizarea unei strategii pentru un curriculum alternativ,sau complementar asemenea experimentului REBT. -------macar semestrial----------
2.Ar fi de bun augur prezenta preotului si cadrului didactic teolog la unele ore de consiliere didactica,dirigentie,dar si in unele sedinte ale Consiliului de administratie a scolii,pentru ca hotararile bune pentru scoala sa fie luate dimpreuna cu sfatuitorul sufletesc care este preotul.De cate ori este posibil si in special in probleme ce tin si de domeniul poate uneori neglijat,acela al sufletului. ------macar semestrial---------
3.Acolo unde cadrele didactice,asistentul social sau psihologul in actiunile lor nu reusesc,sprijinul preotului este essential in toate problemele ce tin de optiuni morale.Propunem ----cel putin o sedinta cu parintii ,anual,la care sa participle si preotul.
4.Toate evenimentele importante,de certa valoare spirituala, in masura in care e posibil sa aiba girul prezentei unei personalitati ecleziastice.Asa cum a fost si continua a fi marile sarbatori Craciun si Paste,serbarea eroilor si serbarea Zilelor Scolii,Serbarea inceputului de an scolar si serbarea sfarsituui de an scolar.
Reprezentanti Scoala: Prof .Bocsa Ovidiu Reprezentant Biserica: Preot Nistor Gavril

DREPT DE AUTOR:rezervat pentru eventuale colaborari,obsevatii,sugestii*inclusiv multiplicarea in scopuri comerciale /se va lua legatura cu autorul
COPYRIGHT 2005...Prof.BOCSA OVIDIU-MARIUS,
SCOALA "ION POP RETEGANUL",
RETEAG,com.PETRU RARES,cod 427220
jud.BISTRITA-NASAUD,
tf=fax=0263/344072
e-mail :scoalaionpopreteganul@yahoo.com